Oblíbené (0)

Jak se stravovat u nedostatečnosti Yin

Jak se stravovat u nedostatečnosti Yin

 

Všeobecné zásady

Při léčbě nedostatečnosti yin doporučujeme potraviny poskytující koncentrovanou výživu vhodnou k udržení či posílení celistvosti tkání a rovněž podporující zvýšení vlhkosti a hladiny tekutin. Jídelníček zaměřený na výživu yin se řídí podobnými všeobecnými zásadami jako jídelníček určený k posílení krve - má vyšší podíl bílkovin, široký výběr listové a kořenové zeleniny a výživnější obiloviny, jako je například pšenice. Navíc v něm naleznou uplatnění i zvlhčující a promazávací přísady. Živiny a oleje koncentrované v semínkách a různých bobech se podílejí na stavbě těla i promazávání. Živočišné bílkoviny jsou k tomuto účelu ideální, avšak zdroje přijímané v nadměrném množství či příliš koncentrované, například vejce, sýr či morek, mohou způsobovat přehřátí a hromadění hlenu.

Stejně jako při tvorbě Qi a krvetvorbě slouží k získávání yin z potravy slezina a žaludek. Jídelníček se proto řídí výše uvedenými zásadami pro udržení zdraví sleziny a jedinou změnou je přidání některých zvlášť k tomuto účelu vhodných potravin.

Potraviny vyjmenované v části "Prospěšné" jsou vhodné při všech druzích nedostatečnosti yin. Ty vyjmenované u jednotlivých podskupin se považují za zvlášť prospěšné dané orgánové soustavě, nicméně existuje mezi nimi určitý překryv, a není se proto na toto rozdělení třeba tolik spoléhat.

 

Všeobecné poznámky

Jídelníček určený k výživě yin klade důraz na koncentrované živiny: semínka a boby a vyšší podíl vysoce hodnotných bílkovin. Při vaření využívejte hodně vody, polévek a šťáv z dušení masa a zeleniny.

 

Prospěšné

Pšenice, oves, rýže, jáhly, ječmen, vepřové, kuřecí, kachní, holubí, morek, vejce, máslo, mléko a sýr v malých množstvích, jogurt, tofu, tempeh, ořechy a semínka, španělská makrela, sardinky, ústřice, slávky, škeble, sépie, chaluhy, spirulina, cuketa, tykev, brambory, sladké brambory, meloun, fazolové lusky, řepa, žampióny, houba rosolovka řasotvará, ucho Jidášovo, fazole azuki, černé fazole, jablka, banány, moruše, mango, kokosové ořechy, mungo fazole, burské oříšky, olivový olej, lněný olej, mandlový olej

 

Yin žaludku

Prášek z kůry jilmu plavého, houba rosolovka řasotvará, ječmen, jáhly, tofu, mungo fazole, chřest, sladké brambory, máslo, mléko, pomeranče, mandarinky, liči, jablka, banány, ananas, švestky, blumy, granátové jablko

 

Yin plic

Hrušky, broskve, jablka, banány, fíky, papája, jahody, rajčata, fazolové lusky, mořské řasy, chaluhy, houba rosolovka řasotvará, ucho Jidášovo, spirulina, sojové mléko, tofu, tempeh, vepřové, ústřice, máslo, mléko, sýr, piniová semínka

 

Yin ledvin

Vepřové, vepřové ledvinky, kachní, jáhly, ječmen, tofu, fazolové lusky, černé fazole, černé sojové boby, fazole černá ledvina, černé sezamové semínko, borůvky, ostružiny, mořské řasy, ucho Jidášovo

 

Omezte či se vyhýbejte

Ohřívající, vysušující, hořké a ostré potraviny: chilli, kari, různá koření, skořice, česnek, zázvor, cibule, šalotka, pórek, bazalka, hřebíček, wasabi, káva, jehněčí, krevety, telecí, holubí, lovné ptactvo, ocet, citrusy, nakládané okurky, čaj, cigarety, alkohol, vitamín B, kortikosteroidy, drogy - stimulanty (amfetaminy, kokain, extáze), protizánětlivé přípravky nesteroidní povahy (žaludeční yin)

 

Podíly složek potravy

Složité sacharidy z obilovin či zeleniny a listová zelenina, vodnatá zelenina a ovoce by měly být zastoupeny ve zhruba totožných poměrech. Zbytek je tvořen vysoce hodnotnými bílkovinami (živočišnými a luštěninovými) a ořechy a semínky. Menší množství vysoce hodnotných mléčných výrobků, jako je bio sýr, kravské a kozí bio mléko, jogurt a máslo, má rovněž příznivé účinky, zvláště v případě vysušení.